onsdag 27 mars 2019

Avanza superlånet - Så gör jag


Använder du någon belåning i din portfölj?

Denna fråga dyker upp titt som tätt. Jag har från tid till annan valt att göra på lite olika sätt. 
Sedan Avanza införde Superlånet där man kan låna till 0% ränta upp till 50 000 kr så har jag valt att nyttja detta. Jag kan tänka mig att låna mer om det skulle dyka upp något bra tillfälle men då försöker jag betala tillbaka så snabbt det går så att jag hamnar på räntesats 0% igen.

Att låna till 0% tycker jag är för bra för att avstå helt. Men detta är inget råd till andra utan bara så som jag gör. Jag har som jag skrivit om tidigare alltid en buffert på 100 000 kr som gör att jag kan snabbt betala tillbaka lånet om börsen skulle falla eller om jag får för mig att jag vill vara skuldfri.

Det är ändå viktigt att beakta följande innan man lånar pengar till aktieköp.
  • Att låna pengar till aktieköp innebär en ökad hävstång till bättre avkastning men också tvärtom det vill säga ökad risk till större förlust.
  • Om värdet på dina aktier går ner går även det maxbelopp du kan låna till 0% ränta ned. Således kan du tvingas att behöva betala ränta om värdet på ditt aktieinnehav går ner. På grund av detta brukar jag se till att alltid ligga en bit ifrån denna så kallade gräns där 0 ränta går över till + ränta.
  • Om du lånar för mycket och skulle bli överbelånad behöver du omedelbart betala tillbaka en del av lånet för att täcka underskottet. Detta kan innebära att du kan bli tvungen att sälja aktier fast du egentligen inte vill.
Det finns delade meningar om hur man borde göra eller skall göra när det gäller att låna pengar. Jag lånar hellre pengar till någon som kan/kommer stiga i värde än något som minskar i värde. Jag lånar till aktier och boende. Bilar som alltid sjunker i värde köper jag kontant. Jag skulle aldrig låna pengar för att köpa en TV eller för att åka på resa. Det är helt otänkbart för mig.

Hur tänker ni?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar