onsdag 6 mars 2019

Mina investmentbolag


Detta är mina nuvarande innehav:






Investor är mitt största innehav bland investmentbolagen. Jag skulle kunna tänka mig att äga Atlas Copco, ABB, SEB och AstraZeneca direkt men har valt att äga dessa bolag via Investor istället. Stabil bas i en utdelningsportfölj.








Svolder fick jag upp ögonen för när jag började titta på att köpa in några bolag till en småbolagsportfölj. Istället för att köpa småbolag så blev det istället ett större köp i Svolder. Gillar verkligen Svolders VD Ulf Hedlundh.







Latour var ett av de första investmentbolagen som jag köpte och som har givit mig bra avkastning med åren. Gillar framförallt Assa Abloy, Securitas och Tomra bland de börsägda bolagen och Hultafors Group inom de helägda rörelserna.








Mats Qviberg är mannen det pratas om ofta och om det är något han är bra på så är det att göra bra investeringar. Gillar innehaven Fabege, Bilia, Scandi Standard, Intrum och Bulten.









Jag spanade ett tag på att köpa in mig i en mindre bank. Istället för direktäga Avazna så valde jag att köpa Creades. Får även Lindab + Addnode på köpet. Tycker även att de har ett par spännande bolag i sin onoterade protfölj. Bland annat så använder jag appen Tink privat för att hålla koll på familjens ekonomi.

Kommande innehav:






Mycronic och Vitrolife är de största innehaven i Bure. Båda dessa är intressanta och spännande bolag. Tyvärr känns de ständigt högt värderade vilket gjort att jag ännu inte köpt någon post i Bure. Men det kommer säkert bra lägen framöver. Jag har inte bråttom.



Varför jag inte äger följande bolag:






Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att äga Industrivärden men har istället valt att direktäga vissa bolag i portföljen istället. Tidigare hade jag Handelsbanken men har nyligen skiftat över till Swedbank istället. Jag äger även Essity, Skanska och SCA direkt som även finns i industrivärden portfölj.








Jag ägde nyligen Kinnevik men valde efter det att Cristina Stenbeck meddelat att hon tänker avgå som ordförande. Mycket telekom och jag skulle kunna tänka mig att i så fall direktäga Tele 2 i framtiden. Zalando kan säkert utvecklas positivt men det är å andra sidan en väldigt konkurrensutsatt bransch.

2 kommentarer:

  1. Fin sammanställning av dina investmentbolag. Jag äger fortfarande Kinnevik, men som du skriver är nog risken väldigt stor där med tanke på det som hänt. Roligt att Zalando kom med en så fin rapport i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Zalando kom med en fin Q4 rapport. Är dock lite orolig för Q1 rapporten i år med tanke på ev returer osv. Vi får se hur den blir. Kan tänka mig att äga Kinnevik framöver. Kommer nog öka i Svolder, Investor och Creades kommande månad.

      Radera