måndag 4 mars 2019

Nytt innehav i portföljen - Weyerhaeuser


Jag läste i helgen ett blogginlägg skrivit av Marcus Hernhag där han nämnde Weyerhauser. Jag blev nyfiken och har nu läst på lite. Bestämde mig ganska snabbt för att ta in detta bolag i portföljen. Jag gillar skog!

Weyerhaeuser är en av världens största privata ägare av skog. De äger eller kontrollerar nästan 12,4 miljoner Acre skog i USA och hanterar ytterligare 14,0 miljoner Acre skog under långsiktiga licenser i Kanada En Acre är 0,40469 hektar. Företaget tillverkar också träprodukter. Weyerhaueser är en så kallad REIT.

Företaget är noterat på New York Stock Exchange. De har sitt huvudkontor i Seattle, Washington, USA.

Bolaget delar ut pengar kvartalsvis. De har vad jag hittat aldrig sänkt utdelningen sedan 2011 vilket jag gillar. På dagens kurs är direktavkastningen 5,44% vilket också är riktigt bra tycker jag.

Jag äger redan två andra skogsbolag idag, SCA och Acadian Timber. Tycker inte det är fel att äga flera. SCA skulle gärna fått ha lite högre direktavkastning (Vill helst ha mer än 3% i de aktier jag investerar i) men jag tror och hoppas jag får igen det med en bättre kursuppgång. I Acadian Timber ligger direktavkastning just nu på ca 6,6%.

Skog tror jag att det kommer vara en fortsatt stor efterfrågan på framöver på lång sikt med tanke på miljökrav, miljövänligare emballage m.m.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar