måndag 25 mars 2019

Månadsköp - Om det "skakar" till


Min strategi är att alltid varje månad köpa nya aktier för det kapital som jag flyttar över till min utdelningsportfölj. Jag tycker det är viktigt att ha regler och försöker hålla mig till dessa. Jag köper för nästan samma summa varje månad oavsett om börsen går upp eller ned 2% den dagen pengarna kommer in på kontot. Är jag långsiktig kommer det med tiden att spela mindre roll. Jag slipper också att spekulera på ned och uppgång. Jag lägger alla känslor åt sidan och litar helt till min strategi.

När det går ner köper jag bara mer. Jag har alltid en buffert nära till hands på ca 100 000kr. Pengar som är avsatta för om vi behöver köpa något oförutsägbart inom familjen eller pengar som skall användas för att köpa mer aktier för när börsen faller. När jag menar att börsen faller så skall den gå ner minst 15% för att jag ska börja använda denna buffert. Jag köper aldrig för allt på samma gång utan sprider ut pengarna under flera månader i samtliga mina innehav. Går börsen upp snabbt så behåller jag pengarna i bufferten och så är det bara månadsköp som gäller.

Jag använder mina utdelningar för att antingen bygga upp min buffert om det behövs eller så köper jag direkt då pengarna kommer in på kontot.

I helgen frågade jag mina följare på Twitter hur ni gör när det skakar till litegrann på börsen:

 
Hela 58% tänker som jag och köper som jag även om det skakar till som det gjorde i fredags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar