lördag 9 mars 2019

Lysa - Kan det bli enklare att spara på börsen?


Lysa är en tjänst som jag verkligen kan rekommendera andra att testa. Jag får inget från Lysa för att skriva detta men jag tycker detta är för bra för att inte förmedla vidare till andra.

Det är enkelt. Alla pengar som du sätter in sparas automtiskt i fonder med stor riskspridning och låga avgifter.

Lysa tar ut en avgift på 0,24%. Sedan får du betala ytterligare fondavgifter med de ligger på låga 0,12-0,16%. Du kan dessutom välja hur stor andel du vill spara i aktiefonder och hur mycket som skall placeras i räntefonder. Jag har själv valt att spara i 70% aktier och 30% räntor.

Man kan välja att göra engångsinsättningar eller ha ett månadssparande. Jag har valt det senare alternativet och sparar 1000kr per månad till Lysa.

En annan fin tjänst som Lysa nyligen lanserat är att man kan nu även välja ta ut en summa pengar varje månad om man vill. På så vis så kan man skapa sin egen utdelningsfond.



Så här har mitt sparande på Lysa gått mot index sedan jag började använda tjänsten:



Jag får ofta frågan från familj och vänner hur de tycker de skall investera sina pengar samt vilka aktier de skall köpa. Ofta har de aldrig ens köpt några aktier tidigare. Jag har börjat tipsa dem om denna tjänst nu istället. Bara för att det är så enkelt och du behöver inte göra något. Bara se till att ha pengar på ditt konto varje månad när beloppet dras. Jag tycker detta är en bra start och om intresset ökar kan man sedan gå vidare med att köpa enskilda aktier på t ex Avanza eller Nordnet.

Framöver kommer jag redovisa mitt innehav i Lysa i min utdelningsportfölj under namnet Lysa 70/30. Jag har Lysa 70/30 som ett komplement till Xact Högutdelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar