onsdag 20 mars 2019

Xact Högutdelande - En bra bas i en utdelningsportfölj


Xact högutdelande är en börshandlad fond så kallad ETF. Den följer Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index. Detta index består av bolag som har uppvisad god utdelning samt haft en låg volatilitet. Indexet består av totalt 45 bolag. Förvaltningsavgiften är 0,3%.

Xact högutdelande är en ETF som lämnar utdelning maj månad varje år. Målet är att dela ut 4% av fondens värde, dvs  ungefär det som underliggande aktier i fonden delar ut varje år.

De största innehaven i Xact högutdelande just nu:
Klicka på bilden för att den skall bli större.

Jag tycker att Xact högutdelande är en bra bas i en utdelningsportfölj. Den drar ner risken i portföljen samtidigt som jag tror att den på sikt har stora möjligheter prestera lika bra eller bättre än index.

Jag äger idag Xact Högutdelande och den är idag ca 6% av min portfölj. Mitt mål är att den skall stå för 8-10% av mina innehav så jag fortsätter att öka i mitt månadssparande samt när jag får utdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar