torsdag 14 mars 2019

PPM - Så gör jag

Premiepensionen är en del av den allmänna pensionen. Varje år avsätts 2,5% av din pensionsgrundade inkomst till premiepensionen. Man väljer själv hur pengarna skall placeras genom att välja fonder på premiepensionsmyndighetens hemsida. Gör man inget aktivt val så placeras pengarna automatiskt i AP7 Såfa.

Så här gör mina följare på Twitter med sina PPM pengar:
52% väljer eller väljer inte men ligger kvar i AP7 Såfa. Detta är ett mycket bra val tycker jag för det är svårt att över tid slå denna fond. En bra grej med AP7 Såfa är att fördelningen mellan aktiefonder och räntefonder ändras automatiskt utifrån ens ålder men först då man fyllt 56 år.

AP7 Såfa har också en högre risknivå än en vanlig globalfond. Hela 1,24 gånger högre, vilket också ger en högre avkastning över tid.

Så här har jag min fördelnings just nu:
Jag har valt att ha AP7 som bas och sedan kryddat till det med två teknikfonder och en småbolagsfond som jag hoppas skall prestera bra över tid. Jag ser över mina PPM fonder ungefär en gång per år. Hur gör ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar