tisdag 12 mars 2019

Tjänstepension - Så placerar jag mina pengar


Jag arbetar idag hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Där igenom trillar det in fina slantar varje månad som jag kan placera på lite olika sätt.

Min tjänstepension heter ITP 1 och denna hanteras via Collectum.

50% av inbetalningen varje månad måste placeras i en traditionell försäkring. Resterande 50% kan jag fördela antingen i en traditionell försäkring eller i fondförsäkring.

Bland de traditionella försäkringarna går det idag att välja bland följande bolag, (till höger ser ni avgiften för försäkringen där jag även har inkluderat kostnaden för kapitalförvaltning):

  • Alecta 0,11%
  • AMF 0,20%
  • Folksam 0,20%
  • SEB 0,21% (Låg försäkringsavgift men hög kostnad för kapitalförvaltning)
  • Skandia 0,20%

Fondförsäkringen går att placera hos följande bolag, (till höger ser ni även avgiften på entrélösningen):
  • Danica 0,06%
  • Handelsbanken 0,13%
  • Movestic 0,20%
  • SPP 0,13%
  • Swedbank 0,17%


Jag frågade mina följare på Twitter hur ni fördelar er tjänstepension och ni gör enligt följande:




Tankar kring mina val:
Jag har valt att placera 50% i traditionell försäkring och 50% i en fondförsäkring.
När det gäller den traditionella försäkringen tänker jag främst låga avgifter och har därför valt att placera min tjänstepension i Alecta till en avgift på 0,11%.

När det gäller min fondförsäkring tänker jag att placering i denna kommer att ge en högre avkastning över tid jämfört med en traditionell försäkring. Här tänker jag indexfonder och låga avgifter. Har valt allt placera pengarna i SPP:s entrélösningen vilket betyder att 70% sparas i en global fond och 30% i en sverigefond. Jag valde SPP framför Danica på grund av att jag gillar SPP:s entrélösning bättre samt att avgiften på globalfonder är lägre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar