söndag 17 mars 2019

Barnspar

Jag och min sambo har två barn som vi sparar till varje månad. Vi var tidigt överens om att vi skulle spara hela barnbidraget till dem och som de kommer få ta del av senare i livet.

Att spara hela barnbidraget innebär att det trillar in 2650 kr på barnens konto varje månad. Det blir hela 31 800 kr per år vilket betyder att om vi kan hålla denna nivån till de i alla fall är 15 år så har det gett 477 000 kr i insättningar.

Vi har valt att pengarna från försäkringskassan automatiskt sätts in i en kapitalförsäkring som vi som föräldrar styr över. När baren fyller 18 så är det fortfarande vi som föräldrar som styr över kapitalet. Vi har valt att ha det så här för att kunna vara med att styra lite över vad pengarna i framtiden skall användas till.
Vi har även valt att bara ha en kapitalförsäkring till dem tillsammans för att det inte skall bli orättvist eftersom det framtida kapitalet kan slå så olika då de är födda med några års mellanrum. Det kan slå en del beroende på hur börsen går över tid.

Vad pengarna skall gå till framtiden har vi inte bestämt men det kan bli allt från körkort, studier, handpenning till lägenhet, resor m.m.

Vi har valt att spara mycket av pengarna i indexfonder samt investmentbolag.
I nuläget ser barnportföljen ut så här:



Jag kommer fortsätta att redovisa barnportföljen här på bloggen med jämna mellanrum.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Gällande barnspar, ska man ha ett konto för varje barn eller ett ihopslaget? Vad jag förstår av ditt inlägg så har du ett gemensamt..? Och då i en KF?

    Jag är känner mig lite vilsen hur jag ska göra kommande tid när familjen utökas med ett barn. I mitt fall kommer det nästan att skilja 3 år mellan våra barn, i ditt inlägg framgår det inte riktigt ålderskillnaden eller så kanske det är tvillingar?

    Har du några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej DT,
      Jag skulle rekomdera att ha ett gemensamt och ha det i en KF så att du/ni som föräldrar styr över kapitalet och kan välja och bestämma vad pengarna ska gå till. Vi har ca två år mellan våra barn. Anledningen till att vi har ett konto är att det skall bli rättvist. Tänk om du sparat i 2-3 år och så kommer en börskrasch och du hela tiden köpt dyra andelar till barn 1. På grund av det tycker jag det är bäst att ha ett gemensamt konto/portfölj.

      Radera